
    LEGAL MONITORING OF THE SERBIAN MEDIA SCENE - Report No. 52, for May 2014 

 
 

B.  SERBIAN MEDIA SCENE IN MAY 2014 

 

I FREEDOM OF EXPRESSION  

  

In the period covered by this Report – May 2014 – there were several cases pointing to possible 

violations of freedom of expression. 

  

1.         Threats and pressures 

  

1.1.      Unknown attackers have broken the windshield on the car of Dragana Zecevic, the 

correspondent of "Vecernje Novosti" from Kosovo and Metohija, which was parked in front of 

her family house in Kursumlija. The incident has been reported to the police, which has carried 

out an on-site inquest and is currently looking for the perpetrators. While Zecevic was reluctant 

to point any fingers, she said the attack is a warning and called on the police to elucidate the 

matter as soon as possible. 

  

The journalists in Kursumlija reporting for Belgrade-based media have often been targeted by 

threats and verbal attacks in the past. In the past few years, many of them have had their cars 

vandalized, without anyone ever being held to account. Such incidents may objectively 

intimidate them and obstruct their work and are as such in direct contravention to the Law on 

Public Information, which says that it is prohibited to put any kind of physical or other pressure 

on public media and their staff, which influence might obstruct their work. 

  

1.2. Journalist Srdjan Skoro has been removed from the position of news editor of the daily 

“Vecernje Novosti”, twelve days after he had criticized, in the morning news of the national 

television (RTS), the appointment of certain ministers. In relation to Skoro's claims on RTS, the 

ruling Serbian Progressive Party (SNS) issued a press release the same day, saying that the 

public service broadcaster serves as an "outlet for the vilification of Aleksandar Vucic". Skoro 

claims that, after his appearance on RTS, he received a call from the Director and Editor-in-Chief 

of “Novosti” Ratko Dmitrovic. According to Skoro, Dmitrovic told him he had received several 

telephone calls in relation to Skoro's interview on RTS and asked him what exactly had 

happened. Skoro also says Dmitrovic told him that “Novosti” are not an opposition newspaper 

and that he must watch what he says. The journalist was subsequently handed over a decision 



    LEGAL MONITORING OF THE SERBIAN MEDIA SCENE - Report No. 52, for May 2014 

 

about his reassignment to a different workplace, with no accompanying explanation. Dmitrovic 

has said that he dismissed Skoro because he was dissatisfied with his work and that the 

dismissal and reassignment had nothing to do with the criticism uttered against the Prime 

Minister and several ministers on RTS. The Prime Minister Aleksandar Vucic, on the other hand, 

called the press release issued by his political party after Skoro's interview "ridiculous", saying 

he supports critical thinking. 

 

Pursuant to the provisions of the Law on Public Information, public information in Serbia shall 

be free and in the interest of the public. Article 31 of that Law says that a journalist may not be 

laid off, have his salary reduced or his position in his media outlet worsened, due to a personal 

opinion expressed outside of his public media outlet, in the form of a personal view. Article 2 of 

the Law on Public Information stipulates that it is prohibited to directly or indirectly restrict 

freedom of public information, especially by misusing authority or rights, or in any other way 

that may restrict the free flow of ideas, information or opinions. Particularly significant in the 

case of Srdjan Skoro is the fact that the state, while not being the majority owner of Novosti, 

practically runs that media company. Namely, the majority owner, businessman Milan Beko, has 

already admitted to control more than 62% of the shares of Novosti through his various 

affiliates. After that admission, the Securities Commission restricted Beko's voting rights related 

to his shares. Consequently, Beko possesses only 25% of the voting rights, the threshold after 

which he was required to issue a binding offer for the takeover of the remaining shares (which 

he didn't do). Hence, the state, which directly owns 29,5% of the shares and indirectly even 

more (since the state pension fund owns more than 7% of the shares of Novosti), ended up being 

able to control the media outlets published by Novosti, among which the most prominent is the 

daily "Vecernje Novosti". 

 

1.3.      Part of the employees of Radio Subotica, including the editor-in-chief, have accused the 

Acting Director of that media Ljubisa Stepanovic, of mobbing and threatening the journalists. In 

a press released they claimed Stefanovic constantly interferes with the work of the Serbian 

language department, humiliating the journalists, summoning them for "interrogations", 

threatening them with layoffs, telling them what they should and should not put on the air, 

which has led to an atmosphere that almost culminated with a brawl between the Director and 

certain journalists. The employees claim that the Acting Editor-in-Chief of that radio station 

Ljiljana Elek complained several times about Stepanovic's behaviour to the Mayor of Subotica 

Jene Magaij and member of the City Council in charge of public information Oto Bush, but was 

told that Stepanovic had been appointed as part of a political coalition arrangement. Stepanovic 

was appointed Acting Director on February 20, with the backing of the Socialist Party of Serbia. 

The press release denouncing Stepanovic was signed by seven of the twelve journalists of the 



    LEGAL MONITORING OF THE SERBIAN MEDIA SCENE - Report No. 52, for May 2014 

 

Serbian language department of Radio Subotica, as well as some from the Hungarian and 

Croatian language departments. The Hungarian language department distanced itself from the 

allegations. 

 

Under the Law on Mobbing, all kinds of harassment at work and in relation to work are 

prohibited. Harassment is defined as any form of repeated active or passive behaviour towards 

and employee or a group of employees, with the goal of or tantamount to violating their dignity, 

reputation, personal or professional integrity, health, position of the employee or such 

behaviour that causes fear or creates a hostile, humiliating or degrading environment, 

deteriorates working conditions or isolates the employee, causing him to resign from his job or 

terminate his employment contract or other arrangement. Notwithstanding whether there was 

or was not mobbing in the above described case, the trend of worsening treatment of journalists 

by their employers is ubiquitous. Particularly worrying is the absence of systemic mechanisms 

to protect journalists from pressure coming from the owners - the local government in the case 

of Radio Subotica, since the latter is a non-privatized local media. In spite of publicly supporting 

the withdrawal of the state from media ownership, the state keeps using the latter for satisfying 

the appetite of the members of various coalitions at various levels of government. Political 

appointments to positions in public media financed from the budget, which media are supposed 

to act in the interest of the citizens, transforms these media into marketing departments of the 

ruling political oligarchy. It comes as no surprise the latter is often achieved by pressure and 

mobbing. 

 

1.4.      Nenad Tomic, journalist and editor of the online news portal Ruma, is one of the persons 

against whom criminal charges were brought for causing panic. On Friday, May 16, Tomic 

released a text entitled "Dam on Borkovac Breached", saying that "according to off-the-record 

information, the dam on the Borkovac Lake has been breached but it isn't anything serious." The 

controversial text also said that Ruma would be left without water by 3 PM, but that the director 

of the public water management company couldn't be reached for comment. The text went on 

saying that the President of the Municipality of Ruma Dragan Panic had said that the situation on 

the dam was under control and that there was no reason for panic. Criminal charges were 

brought against Nenad Tomic over that text and he was interviewed by the police. He has said 

that the authorities in Ruma used the emergency as an excuse to apprehend him for allegedly 

spreading panic and misinformation online. Tomic stressed that he had tried to check the 

accuracy of the information, but that the president of the municipality Panic was unavailable for 

comment as usual. Only five minutes after the text about the breach of the dam was published 

online, Tomic says, Panic rebutted the claim on his official website and filed criminal charges 

against the author. According to Tomic, the real reason for the criminal charges and the 



    LEGAL MONITORING OF THE SERBIAN MEDIA SCENE - Report No. 52, for May 2014 

 

interview by the police was his previous comments about Aleksandar Martinovic, the President 

of the Council of the Municipality of Ruma. 

  

The journalist Nenad Tomic is not the only one that was apprehended by the police for allegedly 

causing panic during the floods that hit Serbia. Other cases are analysed in the part of this 

Report about the monitoring of the work of the state authorities, more precisely the work of the 

Prosecutor's Office for Cyber Crime. What makes Tomic's case specific is the fact that he is the 

only editor of a media outlet to which it has happened. Causing panic and unrest is indeed a 

criminal offense provided for by the Criminal Code (defined as causing panic or seriously 

undermining the public order or obstructing the enforcement of the decisions passed by state 

authorities or organizations discharging public authority, by communicating or spreading false 

news or claims). A qualified form of that criminal offense exists where the false news or claims 

are communicated or disseminated through public media or similar means or at a public 

gathering. The key questions in the context of Tomic's case are the following: how the 

Prosecutor will prove the existence of premeditation (if it comes to a trial at all), namely the 

awareness of the defendants that what they have communicated or disseminated was a lie, 

namely if panic had existed at all or could have been created in the concrete case, as well as the 

relationship between the responsibility for communicating or disseminating false information or 

the claims and rights of the editor and journalist to be mistaken. Namely, the journalist and the 

editor are not entitled to depart from the standard of due journalist care. More specifically, in 

every case, before publishing/releasing information containing data about a certain event, 

phenomenon or person, they must verify its origin, accuracy and completeness with the 

attention appropriate in the given context. In the concrete case, if the local authorities and public 

agencies did not do their job and weren't available to the media and editors for checking the 

origin, accuracy and completeness of the information in question, the question is what degree of 

due journalist care would the court consider appropriate in the given circumstances. 

 

2.         Legal proceedings 

  

2.1.      Three persons - a municipal official from Becej, his wife and brother in law, have sued the 

founder of the MojBecej.rs website, the Becej Youth Association (BYA), claiming non-financial 

damages for anguish suffered due to information released on the said website. They claim 

1.200,000 dinars in damages. Namely, the website of the BYA reported that criminal charges for 

embezzlement had been filed against the former director of the public company "Vodokanal" 

Slobodan Mitrovic. Mitrovic requested from the BYA to publish a response on the website 

(which they did), in which response he rebutted claims about this responsibility and pointed his 



    LEGAL MONITORING OF THE SERBIAN MEDIA SCENE - Report No. 52, for May 2014 

 

finger to other persons. Tamara Ivanisevic, mentioned in Mitrovic's rebuttal, also requested her 

response to be published (and it was). Finally, Mitrovic again requested his second rebuttal to be 

published, this time a response to Tamara Ivanisevic's claims from her own response (and his 

second rebuttal was published). The essence of all the responses published was the denial of 

their own responsibility and pointing to that of others. The war of responses between Mitrovic 

and Ivanisevic was, in turn, responded to by the municipal official, his wife and brother in law. In 

the concrete case, the reason was Mitrovic's response, but Mitrovic himself wasn't sued - only 

the founder of the website had legal charges brought against him. 

 

The key assumption here is that the response, namely the rebuttal, contained inaccurate 

information, which the journalists and the editor failed to double check with due care 

appropriate to the circumstances. It goes without saying that the journalist and the editor are 

required to double check the origin, accuracy and completeness of information about a specific 

event, phenomenon or person, prior to releasing it. Furthermore, according to the Law, the 

person, whose rights and interests might be harmed by such information (in this case the former 

Director of the public company "Vodokanal" Slobodan Mitrovic), was entitled to demand from 

the responsible editor to publish a response free of charge, in which response that person would 

have claimed that the information in question was inaccurate, incomplete or wrongly conveyed. 

What may be questionable in this case is the balance between the duty to double check 

information to be published and the obligation to publish a rebuttal. Namely, the responsible 

editor is not required to publish a response, if due to the content thereof its publication may 

result in civil liability towards third parties. In practice, editors are often unwilling to weigh if 

the content of the response might or might not lead to such an outcome. At the same time, the 

failure to publish a response is very likely to cause civil liability towards the person whose 

response is not published. Even worse, no clear criteria have been established in the case law of 

Serbian courts (although the Law on Public Information has been in force for more than a 

decade) based on which media editors could decide which degree of civil liability towards third 

parties in each concrete case suffices to justify a decision not to publish a rebuttal. The trial 

against the BYA should be watched closely for any response the court could provide as to the 

disputed issues related to the grounds for refusing to publish a rebuttal. 


